Monday, January 19, 2009

Berpesan pesan dengan kesabaran

MENGAPA MANUSIA SUSAH UNTUK BERUBAH?

Inilah persoalan yang selalu bermain di fikiran aku... kadang2 aku selalu memerhatikan setiap orang yang aku jumpai pasti mempunyai masalah... walaupun mereka ingin mencari jalan kebenaran tetapi kata hanya tinggal kata2 tanpa usaha... mengapa masih mengharapkan hidayah Ilahi sedang kita sendiri tidak mencarinya... memang benar hidayah merupakan kurnian Ilahi.. tapi tak semua hidayah akan turun dengan sendirinya tanpa dicari...

tinggalkan kisah diatas... ermmm.. sejak akhir2 ini asyik berita tentang rejim zionis yahudi yang dilaknat Allah menyerang Palestin... berpuluh malah beratus gambar2 penderitaan yang diaparkan di muka2 surat akhbar... dan bermacam2 lah ulasan, komen dan luahan orang ramai tentang kejadian tersebut.. purata kesemuanya berasa sedih dan marah tentang kejadian tersebut... dan berbuih2 cadangan yang diberikan untuk menunjukkan protes terhadap Yahudi laknat tersebut...

kalu ditanya tentang perasaan aku memang la sedih.. tengok kanak2 dan orang2 awam yg tidak berdosa menjadi mangsa... tp apa pengajaran yg aku dapat drpd tragedi tersebut... dan aku rasa x semua orang berfikir tentang mengapa Tuhan 'menunjukkan' kepada kita peristiwa tersebut.. mesti ada sebab kan... " tidakkah kamu berfikir"...

Andai kata kita ditempat mereka...

Mampukah rasanya kita bersabar dugaan dan ujian tersebut yang diturunkan Allah?

dan aku rasa mungkin kita tidak mampu.. cuma bayangkan sahaja... sedangkan Allah hanya turunkan ujian berupa kesenangan pun kita berpaling dan kufur nikmat dimana menunjukkan kita tidak mampu bersabar dengan ujian tersebut.. inikan pula dengan ujian dengan kesusuhan yang amat dasat... mahu rasa2 nya kita hilang pedoman dalam menghadapinya...

apa yang aku nak perkatakan disini... cuma persiapkan lah diri... persiapkan diri untuk menghadapi ujian2 Allah yang kita tidak tahu menyerupai apa... Ingat... kehidupan berupa pentas ujian sebelum kita diluluskan untuk menikmati syurga ataupun digagalkan dan ditempatkan di neraka...

Berpesan pesan dengan kebenaran.. berpesan pesan dengan kesabaran..


Wallahuallam...

No comments: