Saturday, January 17, 2009

Wallahuallam

hermmm...
Malam malam ahad ni aku masih lagi dengan mood mentelaah aku.. maklum lah, kelas dah nak mula esok.. jadi nak taknak kene la jugak belek2 apa2 yang patut.. telefon bimbit aku ni dari tadi berkelip kelip tanda menerima mesej.. ni kawan2 la ni ajak lepak2 sambil membuang masa.. elehh.. buang masa kunun... bukan muka aku ke yang selalu melepak kalu tak ada apa2 kerja.. pesan teh 'o' ais satu.. duduk berjam lamanya.. hehehe

Pernah lalu lebuhraya? atau jalanraya la lebih tepat.. mesti pernah kan.. mengapa setiap jalan mesti ada simpang.. sudah tu pulak mesti ada selekoh.. mengapa tidak dibuat jalan itu lurus sahaja..? jika diperhatikan pulak setiap jalan mesti ada papan tanda untuk peringatan.. kemudian pihak berkuasa pula mencipta undang2 jalanraya untuk dipatuhi.. dan sebagai pengguna, mengapa kita mesti mematuhi peraturan jalanraya.. supaya kita tidak ditimpa musibah.. itulah kisah tentang jalanraya yang saya hendak kongsi bersama..

ehhh.. gile ke ape.. kisah pasal jalanraya pulak aku nak cerita.. mesti tertanya2 kan.. apsal pelik je... hahaha

apa yang aku hendak kaitkan dekat sini adalah tentang jalan dakwah... kita mungkin sedia maklum apa itu dakwah kan... mengajak kepada kebaikkan dan mencegah perkara kemungkaran..

Sesungguhnya jalan dakwah adalah jalan yang sulit dan penuh rintangan. Akan tetapi, dengan izin Allah kita akan mampu melewatinya. Kita akan mampu meyebranginya dengan tekad yang kuat dan kepercayaan penuh kepada (pertolongan) Allah swt. Selagi kita tidak melanggar hukum2 serta adap2 dalam berdakwah, insya allah selagi itu usaha kita kan diberkati..

Aku cenderung berfikir.. mengapa aku selalu ditemukan dengan orang2 yang memerlukan usaha dakwah dijalan keatas mereka.. sedangkan aku sendiri dalam usaha untuk 'mendakwahkan' diri aku sendiri... dalam aku meniti kehidupan seharian.. aku sering kali di ketemukan dengan 'mereka' ini yang pada mulanya hanya kawan biasa tetapi lama kelamaan menjadi rapat...

adakah aku diketemukan dengan mereka ini kerana aku mampu melakukan tarbiah keatas mereka..?

inilah cabaran yang aku hadapai sekarang ini.. dalam aku menempuhi jalan2 aku sendiri inginkan kesempurnaan tetapi aku ditemukan dengan sesuatu yang aku sendiri tidak terfikir untuk diketemukan...

Atas apa yang aku lakukan.. akan aku pastikan setiap niat aku tidak terpesong dan sentiasa dipandu dengan petunjun Ilahi.. moga setiap apa yang aku lakukan sekarang ini diberikan keberkatan dan kejayaan..

Wallahullam..

No comments: