Saturday, March 14, 2009

Hanya Sesaat

Malam ini lagi sekali datang perasaan yang selama ini aku sendiri tidak mahu ia kembali lagi.. kadang kala aku bersusah payah untuk melupakan perasaan itu tetapi apakan daya.. suka ataupun tidak ia tetap akan datang...
Yaa.. berbicara tentang suka membuatkan aku teringat sepotong ayat Al Quran..

" .. boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah maha mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.. " Al-Baqarah :216

Orang yang cerdas tidak akan memilih kenikmatan sementara yang disenangi kerana boleh jadi akibatnya lebih buruk, atau kehilangan nikmat yang lebih besar lagi dimasa hadapan.. orang yang cerdas secara duniawi lebih memilih dan menahan sakit untuk memperolehi kenikmatan dimasa akan datang.. terdapat empat situasi dimana;

1. sesuatu yang dibenci dan membawa kepada hal2 yang dibenci
2. sesuatu yang dibenci tetapi mambawa kepada hal2 yang disenangi
3. sesuatu yang disenangi dan membawa perkara2 yang disenangi
4. sesuatu yang disenangi tetapi membawa kepada perkara2 yang dibenci

mungkin aku membenci perasaan ini tapi mana tahu ia lebih baik untuk aku.. entah lah.. aku sendiri pun tak tahu..

Masih ingat lagi bayang2 aku yang dulu.. yaa.. bayang2 yang aku sayangi.. yang tak mampu aku miliki.. dengar khabar sudah bahagia.. Alhamdulillah.. rasa terubat sikit 'sakit' yang masih ada pada aku ini tatkala mendengar berita tersebut.. walaupun aku tak mampu miliki seseorang yang aku sayangi, tapi cukuplah aku dapat tahu dia sedang bahagia bersama dengan orang yang dia sayang.. itupun sudah memadai..

dan sekarang ini.. aku telah menjumpai seseorang yang telah membuka mata aku dan hati mungkin.. yang dapat membuatkan aku melupakan pada 'bayang' yang lama tersebut.. tetapi.. ahhh..

hurrrmmmm... ngantuk pulak.. mata pun dah berat semacam...

aku sering mengingati diriku sendiri.. orang yang cerdas dan beriman lebih mengutamakan dan memilih mana yang lebih menfaat baginya.. dimana akan kekal berpanjangan untuknya.. ingat.. seseorang manusia yang terpuji ketika mati kerana ketakwaannya..

hermm.. malam makin mendingin.. gelap dan kelam... tatkala ini hatiku dicengkam kuat pada kerinduan, yang membuat aku sering berkata;

wahai jiwa, sabarlah.. kerana ianya hanya sesaat.. ia akan selesai dan semuanya akan hilang setelah jasad didalam 'lubang'..

Wallahullam...

2 comments:

:::jillian de jill::: said...

lama tk update heh?

KaFnUn said...

ha ahh.. lma x hapdet.. maleh.. ekeke