Sunday, March 15, 2009

Hari Semua Rahsia Diungkapkan

'didalam tidur di dalam jaga.. diburu mimpi yang serupa.. dan ku menyusuri jalan berliku.. membiarkan hari2 berlalu.. memaksa diri untuk melupakan... ' merisik khabar

Aku sering berfikir..
Adakah sudah memang lumrah manusia untuk mengasihi dan dikasihi?
Dan jika untuk mengasihi, sejauh manakah nilai kasih yang mampu diberi?
dan jika dikasihi, adakah yang diperolehi ianya kekal abadi?

Sayang... kasih.. dua perkataan yang berbeza tetapi memberi maksud yang hampir sama..

yaa.. aku sayang dan kasih kepada semua.. ibubapa aku.. keluarga aku.. kawan2 aku..
cinta..? bagaimana pula..?
lagi2 orang yang susah untuk jatuh cinta macam aku ni.. yang tidak percaya dan susah untuk terjumpa apa itu istilah ' cinta pandang pertama'...
bagi aku cinta itu perlu 'asuhan' dan 'asahan'..
apa yang perlu diasuh..? apa pula yang perlu diasah?

yang perlu diasuh adalah hati aku.. diasuh untuk mencintai seseorang yang pada mulanya tidak aku cinta.. dan lama kelamaan sayang yang datang perlu diasuh untuk menjadi cinta..
yang perlu diasah pula adalah cinta itu sendiri.. jangan biarkan ia 'karat' tanpa di asah dengan kasih dan sayang..
CINTA adalah perasaan aktif dan bukannya pasif... aktif dengan perbuatan.. dan sudah semestinya perbuatan yang berlandaskan syariat Tuhan...

Situasi 1
B: sya nk awk jujur.. apa perasaan awk pda sya selamni?
A: awk kwn sya.. n sbg kwn sya syng pd awk..
B: plss.. tlng ckp jujur.. sya tau awk ada srok ssuatu..
A: tade papela.. nk srok peplak..
B: awk jgn bohong..
isk dia neh.. x mngalah langsung.. dok nak korek gak rahsia.. adeii
A: xde btul.. apsal nk bohong plak
B: sya tau .. plss ckp..
akhirnya aku mengalah...
A: yes.. yess.. sya ngaku.. sya syng awk.. dn bkn stkt kwn.. tp lebih lg
B: haa kan.. pe susah sngt nk ngaku.. ni yg slma ni sya nk dgr dr awk..
A: so awk dh tau.. pastu..?
B: tq awk...
A: daa.. sya dh lmbt ni.. nk pg solat ni.. nanti sembng lg..

Situasi 2 ( beberapa hari selepas situasi 1)
B: awk ni ngpa.?
A: ngpa pe?
B: laen je gn sya..
A: laen peplak..?
B: awk x mcm dlu..
A: xde la. sya mcm biasa je.. xde pape prubhn pun
B: mmng la awk x prsan.. tp sya prsn.. awk mcm x lyn sya je
setelah lama mendiam....
A: ye sya ngaku.. sya mmng nk menjauhkn diri dr awk.. awk fhm kn mngpa..
B: awk jgn la buat sya mcm ni.. sya x boleh beri cinta sya pda awk.. sya dah berpunya.. sya cinta pd bf sya.. da sya hnya dpt sayang awk je..
cepat2 aku potong cakap dia...
A: dan sebab itulah sya cuba jauhkn diri dr awk.. demi kebaikan awk n sya..
B: awk.. slma ni sya suka.. awk manjakan sya.. amek berat sgt.. n trlampau baek.. tp....
hati aku serba salah.. btul ke apa yg aku buat pda dia ni.. dan akhirnya aku mengalah..
A: jgn riso kay.. awk ttp kwn sya.. sya ttp syngkn awk.. n jgn riso.. lps ni keadaan akn mcm biasa mula2 dulu.. dan sya doa moga awk n bf awk bahgia kay..
B: sya ramai kwn tp awk yg terbaek sya ada.. sya hrp awk akn jumpa orng yg syng awk nanti..
A: yaa.. hrp2..
B: lg satu.. sya ni pun belum kawin.. baru kawan2... dan mna tau jodoh sya xde ngn dia.. dan munkin dgn awk.. sape tahukn.. jodoh kt tgn tuhan.. awk berdoa je kay..
A: ermmmm

Situasi 3 ( beberapa hari lepas - sedang minum2 di gerai)
A: isk ramainya awek kat sini..
saje nak kasik perangat le kunun.. padahal dia xde pape..
B: awk yg tu lawa awk.. pakai tudung.. ayu je.. sopan santun.. awk nak.. ? sya pg tolong 'tackle' kan..
A: xpayah gatei2.. pijak prot kang
ayat yang aku salu guna untuk mengekspresikan kemarahan..
B: hahahah
ewahh.. gelak sakan plak dia..
B: awk ni laa.. tgk smua prempuan lalu.. tp mcm xde pape je.. mcm xde perasaan je..
A: mmng la xde.. hati sya kt orng laen...
sambil mata aku merenung dia... dia berpaling.. dan aku menarik kembali pandangan aku.. dan suasana sunyi kembali... masing2 senyap..

aku makin buntu sekarang.. apabila aku sudah menemui insan yang mampu membuatkan aku melupai bayang2 aku yang lama dulu.. tetapi situasinya hampir serupa... ' dia sudah berpunya'.. dan aku lagi sekali tak mahu digelar perampas hak orang..
arhhh.. biar masa berjalan yang menentukan.. dan yang penting aku tak mahu menjadi penyebab perpisahan orang.. lebih2 lagi insan tersebut orang yang aku sayang...

dan bagi aku .. akan aku biarkan perasaan aku ini tersimpan.. tersimpan menjadi rahsia diriku sendiri.. iaitu rahsia cinta yang akan tersimpan sehingga hari semua rahsia diungkapkan..

Wallahhuallam...

No comments: