Monday, February 11, 2008

Buatku Tersenyum


Aku sedang keletihan sekarang ini.. penat melawan perasaan aku.. lelah dikejar masalah yang bertalu talu.. lesu mengadap aliran2 kehidupan seharian.. tapi aku masih mampu lagi tersenyum dan tertawa.. syukur aku masih mampu bertahan setakat ini.. dan masih lagi beroleh ketenangan tika titisan airmata dikala setiap sujud terakhir..


aku mengerti malah lebih menhetahui kini.. apa yang berlaku keatas aku sekarang ini.. menjadikan aku lebih tega.. serta labih tabah.. tanpa sedikitpun menjejaskan semangat aku..


Aku pinjam kata2 azhr_aidi..


Adakala Tuhan sengaja mengujimu, menambah susah dihatimu, menambah resah didadamu, Agar kau sentiasa mengadu padaNya, sentiasa meminta padaNya, agar sedikitpun waktumu tidak melupakanNya..


Di kala ini juga masalah lama aku menerpa kembali.. sedangkan aku hampir pulih darpapada keresahan.. mengapa..? Mengapa sampai saat ini aku aku masih tidak dapat melupakannya..jika aku boleh lari jauh.. lari dari mengingatinya.. samaada aku lari daripadanya ataupun melempar jauh ingatan aku padanya.. sehinggakan aku teringat satu nasihat..


"tidak semestinya engkau lari jauh darinya engkau boleh melupakannya.. ia ibarat paku di dinding.. walaupun pakunya telah dicabut dan dibuang jauh.. tetapi lubangnya tetap ada berbekas.."


adeii.. tidak mengapa la.. aku masih lagi mencuba.. mencuba untuk melupakan.. apa2 pun ia adalah satu saat yang indah buat aku.. dimana bila aku ingatkannya kembali.. ia mampu membuakan aku tersenyum sendirian.. walaupun dikala aku keresahan..


Aku cenderung berfikir kala ini..


Mengapa semakin banyak yang kita pohon.. semakin banyak ujian yang tuhan datangkan.. kita mesti faham.. sudah menjadi ketetapan tuhan kepada insan yang daif dan lemah seperti kita ini.. jika kita berazam dan berikrar untuk melakukan satu perbuatan dijalan yang diredhai.. disaat itulah juga tuhan akan memberi ujian hanya sebagai kayu ukuran keazaman kita dan setinggi manakah tahap keikhlasan kita.. ataupun ia hanyalah sekadar titipan kata2 dipinggir bibir sahaja..


aku mengingatkan diriku sendiri.. ketenangan yang diperolehi daripada kecintaan pada kebenaran merupakan abadi walaupun manusia lain keseluruhannya tidak memahaminya..


Kesabaran didalam kepayahan tersembunyi nikmat disebalik dugaan.. ketenangan setelah keresahan seperti kekuatan didalam kepenatan..



Wallahhuallam..

No comments: