Wednesday, February 13, 2008

Menumpang


Aku merasa bahagia hari ini.. bahagia diatas kebahagian orang lain.. tidak mengapa la.. menumpang kebahagian orang lain yang sudah semestinya tidak meluakkannya walaupun secubit.. diingatkan bukannya berkongsi tapi menumpang.. yang pastinya kebahagiaan yang dirasakan masih lagi didalam kedukaan.. hehe.. sabar je la..

Semasa gunakan internet tadi.. seperti biasa aku ‘termasuk’ ke dalam laman web ‘youtube’.. macam biasa.. mencari sedikit hiburan tetapi tidak berlebihan.. sedang mencari tadi terjumpa satu video yang bertajuk bersamamu.. alahh.. yang dalam rancangan TV3 tu.. tapi ada satu benda yang menarik aku untuk menontonnya sehingga habis.. yaa.. memang menarik.. bukan menarik kerana hiburannya tetapi menarik kerana pengajaran yang dipaparkan..

Seperti kebiasaan.. yang dipaparkan hanyalah tentang kemiskinan.. dimana kemiskinan yang hanya di kejar kedukaan.. memang berat.. berat mata memandang..

Aku cenderung berfikir.. aku amat bersyukur.. apa yang aku ada sekarang ini.. jika di ikutkan aku pernah melalui semua keadaan..

Pernah selama beberapa bulan tidak mempunyai satu sen pun didalam poket tetapi hidup diteruskan tanpa meminta dan seperti tiada berasa apa apa.. perjalannya biasa sahaja tanpa derita walaupun sedetik di hati.. yang difikirkan hanya kepasrahan.. redha dengan ketentuan tapi usaha tetap diteruskan..

Disatu masa pula dirasakan seperti wang bukan satu masalah.. semuanya dirasakan mencukupi.. dan berlebihan pula.. tapi tidak juga berguna kerana lebih banyak yang dibelanjakan.. perasaan selalu di runtun perasaan takut tidak mencukupi.. sentiasa dibelenggu masaalah itu dan ini..

Dan sekarang ini aku berasa amat bersyukur.. setelah dirasakan dengan pelbagai situasi.. kini di limpahkan pula dengan kesederhanaan.. memang kadang kala tidak mencukupi dan boleh dikatakan hanya sekadar secukupnya.. tapi kepuasan yang diperolehi abadi diatas usaha yang digali dengan rasa qanaah yang sentiasa di dambai..

Aku mengingati diriku sendiri..
Kekayaan di balik kemiskinan disebabkan oleh kegembiraan dan kebahagian..
Kemiskinan di balik kekayaan disebabkan oleh keresahan dan ketidakbahagiaan..
Tidak bermakna miskin sentiasa bahagia.. tidak pula kaya selalu hadirnya derita.. yang penting.. tanamkan ketakwaan pada setiap keadaan.. supaya setiap kekayaan disulami kebahagiaan.. dan setiap kemiskinan diselimuti kekayaan..



Wallahhuallam...

7 comments:

tun teja said...

chakk.. ermm mcm semakin ok je.

cepat la pulih sepenuhnya.
tun nk kaffnunn yg suka gelak
hahahahahah. mana budak tu pegi yek?
rindu kat dia.

Anonymous said...

hehe.. doa utk kaffnunn ekk.. insya allah.. masa akan menentukan.. tqvm..

:::jillian de jill::: said...

ni pehal lak ni.. tun nape ngan kaffnunn.. cite cikit.... sony suka baca page dia... best... suka lah cara dia mengalunkan kata walau ada yang tak smooth tapi nice...

tun teja said...

kaffnunn ni kena buatan org. mkn x lalu.. mandi tak basah.

huhu.. tun tipu jer sony.
kaffnunn ni demam biasa jer. sok lusa sihatla harapnya.

KeL@T said...

hmmm... ape yg mike nulih nih... mmg nyata kbenarannya... diakui... kelat pong ponah rasai pelbagai keadaan... huhuhu... syahdu ler...

kelat pong rasa dia ni cam nak sehat2 dah... tp, sawan dia seskit ade gak tun... ekekeke...

:::jillian de jill::: said...

demam je.. terkejut bila baca >>> kene buatan org...

ok kaffnunn...cemana skang?

tun teja said...

dia semakin bertenaga skrg nih
pas makan nasik dia belasah roti canai lak. mmg beransur pulih.
oleh itu marila kite memberi sokongan moral kepada beliau dgn belanja mkn nasi beriyani pelita. pehtu kie suh dia lak banje kite,

** komen tersebut hanya rekaan semata mata, tiada kena mengena dgn yg masih idup atau yg belum dilahirkan**