Tuesday, February 12, 2008

Mencari Penamat

Akhirnya siap satu 'assingment' aku.. punyalah berhempas pulas nak habiskan.. cuma tinggal dua subject sahaja lagi.. hehehe.. yang sudah siap itu pun masih lagi belum penuh 'literature reviews' .. masih lagi tergantung.. adeii.. tidak mengapa.. sabar je la... inilah antara perbezaan yang ketara diantara pelajar pasif dengan pelajar aktif.. yang kesemunya proses pembelajarannya bergantung atas dirinya sendiri..

Tinggalkan cerita itu.. aku nak kongsi sedikit cerita aku.. heheh.. tak berapa menarik tapi bagi aku ia amat meninggalkan kesan kepada diri aku sekarang ini.. tentang harapan.. yang kebiasaannya kita dengar dan kita alami.. tak boleh dinafikan setiap dari kita mempunyai harapan ataupun impian masing2.. cuma impian yang berbeza2 tapi tujuannya cuma satu.. iaitu ingin mencapai kebahagian.. terpulang lah samada kebahagian didunia ataupun disana ataupun kedua duanya sekali..

Bagaimana pula kalau kita memikul harapan orang lain.. dan amat berat lagi jika orang itu yang paling kita sayang.. dan bagaimana pula jika harapan yang dia suarakan itu menjadikan dia serba salah.. dan akhirnya dia pinta supaya melupakannya.. padahal dalam hatinya berat mengatakan begitu.. kerana tersepit diantara dua keadaan... lagi berat bukan..?

sebagai seorang yang memahami yang tersirat melebihi yang tersurat akan dapat memahami dari kefahaman yang biasa... setakat menepikan kepentingan diri sendiri semata mata memenuhi permintaan orang lain tak mampu diterangkan secara kasarnya.. bagi yang memahami tak mungkin akan mengerti.. yang dapat tafsir tak mungkin dapat menyelami..

jalan yang baru disusuri akan diterus ditempuhi.. janji yang baru dipatri akan terus ditempuri.. cuma jalannya sahaja akan tidak akan menampakkan seperti memenuhi kehendaknya.. pada aku.. daripada tegak bertimpuh lebih baik jatuh merempuh...

ada apa pada kesunyian jika tidak disulami kedukaan.. tidak guna berjanji jika tidak tepati.. dijanjikan harapan jangan sekali kali tidak dikotakan.. cerita perlu diteruskan.. sehingga penghabisan.. walaupun tamatnya dengan keperitan..


Wallahhuallam...

3 comments:

tun teja said...

alahai.. sedih lagi ker?
camana nk bg tak sedih yerk?

Anonymous said...

x sedih.. ok je.. hehe..

KeL@T said...

meh sini kelat wat lawak mehhh...