Sunday, October 7, 2007

Malam


"...Malam..Bila rinduku bertambah dalam...Kau datang lagi dengan kenangan...Oh! betapa dinginnya malam ini...Kasih...Bila malamku bertambah kelam...Seribu kisah melintas mata...Dan malam ini sungguh mencengkam...Dan malam...Adalah masa yang membawa kesan...Pada diriku yang kesepian...Kini ku tenggelam...Di bawah alunan ombak...Dan malam...Jika dikau dapat bicara...Katakanlah pada hamba...Mengapa dia pergi membawa hati ini...Oh! mengapa...Oh! Malam..." MNasir
- Malam




Adeii...
Touching betol laa lagu ni... tak tahu laa apsal... selalu bila sebelah malam ni, lagi2 waktu sunyi-sunyi.. bermacam benda yang aku fikirkan... ermmm... lagi lagi dengar lagu sentimental... huhhh.. tapi kene ingat aku ni bukan nye jiwang.. tapi berjiwa seni.. 'berjiwa halus' kata member aku...

Pada memalam begini laa byk sgt kenangan yang menerjah fikiran aku...dan bila fikiran aku melayang layang.. lagi laa memacam benda yang aku bayangkan... aku akan membayangkan masa depan aku.. sehingga banyak kemungkinan yang berlegar legar di kepala otak aku ni... macam belajar kebarangkalian laa pulak rasa nya...

Kalau laa aku begini mesti macam tu.. kalau aku macam tu mesti nanti macam mana plakk.. Adeii... entah sampai kemana aku pikirkan... terlampau jauh aku memandang... sampai kalau di ikutkan formula kebarangkalian tu dah penuh laaa..

Aku selalu sangat terkenang zaman aku sekolah dulu.... sungguh banyak yg aku kesalkan.. Adeii... takpe.. benda yang lepas... sesal dahulu pendapatan... kalau laa aku dapat putarkan masa... kalau laa...

Tapi aku tak pernah sesal takdir aku macam ni... lagi bersyukur ada laa.. bagi aku kepayahan itu adalah nikmat.. dan setiap nikmat kita mesti bersyukur.. oleh itu aku rasa lagi kuat untuk menempa kejayaan di masa akan datang... aku rasa lagi beruntung sebab aku pernah melalui lorong lorong sukar sebelum aku berjaya kelak... aku rasa bertuah sebab aku dapat merasa kesusahan sebelum datang kesenangan.. dan yang penting kesenangan yang tidak aku warisi dan ianya datang dengan dengan hasil usaha aku sendiri...

Apa yang kan jadi pada akan datang ekk??
Terutamanya pada diri aku..
Berjayakah aku..??
Senangkah hidup aku..??
Jadi "manusia" kah aku..??
atau Izrail sudah menjemput aku..??
ermm... macam mana la nanti ..
Itu yang membuatkan aku sekarang ni sedang bersusah payah.. mencari kehidupan di dunia dan menambah bekalan akhirat..


"...Malam..Bila rinduku bertambah dalam.."

Rindu??
Satu perasaan yang di anugerahkan Allah pada manusia... memang lengkap penciptaan Allah terhadapa manusia.. dicampakkan pelbagai perasaan dalam hati kita.. dan semesti salah satunya RINDU..

Aku pulak memalam macam ini mula laa datang perasaan rindu aku...

Yang pertama aku rindu sangat kat arwah mak aku.. ermm... tak payah cerita laa... aku sensitif sikit bila cerita pasal emak aku... huhu

Adeii..
Tetiba laa pulak datang rindu aku ni pada 'bayang' aku sorang ni.. Aku tak tahu laa macam mana nak membuang perasaan aku ni...
Tapi aku rasa semakin kuat rindu aku pada dia..semakin teguh lagi cinta aku padanya...
Lagi aku cuba membenci dia, lagi erat kasih aku padanya..
Lagi jauh aku cuba lari darinya.. lagi rapat dia mengejar aku...
Tapi buat masa ini , aku amat memerlukan 'bayang' ku ini..
Bilapun aku rindu padanya.. terasa kuatnya cinta aku..
Lagi aku rindu padanya, lagi teserlah kekuatan yang dalam diri aku ini...
Kekuatan yang aku perlukan untuk melalui jalan jalan yang makin berliku...
Setiap siang mengganti malam...



Wallahhualam...

No comments: