Thursday, October 4, 2007

Melindung Kasih Yang Tersembunyi

Ada apa pada inspirasi?
Pada aku, sumber inspirasi amat penting...
Yang akan menjadi pembakar semangat ketika aku ingin memulakan pendakian...
Yang akan menjadi penyebab kejayaan dikala aku memerlukan kekuatan...
Yang akan menjadi pendorong diri semasa aku dirundung kegagalan...

Ada orang berinspirasikan ibubapanya.. ada yang berinspirasikan anak2 serta isteri.. ada yang berinspirasikan kekasih, tunang dan sebagainya...

Aku...
Aku pula hanya berinspirasikan diriku sendiri...
Setelah 'kehilangan' sumber inspirasiku yang satu...

Kini...
Aku jadikan segala pengalaman sebagai guruku...
Aku jadikan sedetik kesunyian sebagai temanku...
Aku jadikan secalit kesilapan sebagai petunjukku..

Ya.. sekarang ini kesemuanya adalah untuk diriku..
Setiap apa yang kulakukan hanyalah untuk kebahagian diriku sendiri...
Tapi ia bukannya mementingkan diriku sendiri..
Bukan.... tidak sama sekali...
Kerana padaku..
Masalah aku adalah masalah aku...
Masalah sesiapa yang disekeliling ku adalah masalah ku jua...
Terutamanya yang rapat dengan ku...


Entah bagaimana, dikala aku memerlukan kekuatan..
Hadirlah 'bayangan' yang membangkitkan semula semangatku...
Walaupun hadirnya dalam diri ini tidak diminta..
Walaupun hadirnya ku rasa hanya sementara...
Walaupun tidak dapat kumiliki selama-lamanya..


Kasihku padanya tidak terkata..
Sayangku padanya tidak terhingga..
Cintaku padanya tanpa sebab tercipta...
Walaupun payah ketemui kasih abadi..
Namun hadirnya sungguh ku hargai...
Meskipun tidak diketahuinya..
Kerana ku melindungkan kasih yang tersembunyi...


Hadirnya telah mematahkan segala sendi-sendi kekecewaan..
Hadirnya telah mengubati segala luka-luka kesepian..
Hadirnya telah membangkitkan semangat serta kekuatan...

Wahai 'sahabat' yang palingku sayangi...
'..Izinkan aku meminjam sinarmu, walaupun tanpa kamu mengetahui.. Sehingga aku menemui sinar yang dapat menggantikanmu...
Sekiranya jasad didakap hayatku...'



"...Bagaimanakan ku mula..Dan apakah kata-kata..Yang indah untuk diabadikan..Tiap wajah berkisah...Tiap madah bererti..Manakah ilhamku..Cahaya di matamu..Senyum di bibirmu.." MNasir - Suatu Masa



Wallahuallam...

No comments: