Monday, October 1, 2007

Pemula Kata

Salam sejahtera daripada penulis...
Apakah makna sebuah blog bagi seorang yang tidak pandai menulis, tidak pandai mengarang apatah lagi yang tidak mempunyai apa-apa yang hendak diperkatakan..

Itulah diriku...
Apa yang membuatkan aku menulis blog ini...?
Aku sendiri pun tak tahu...
Aku sering melawat blog-blog yang ditulis oleh kawan2 aku...
Memang menarik.. ada yang menulis tentang aktiviti harian... ada yang menulis tentang pengalaman.. ada yang menulis tentang isu2 semasa...
Tapi aku...

" ... setiap masalah perlu dikongsi bersama mereka yang anda percaya dan rapat... jangan biarkan masalah bersarang didalam hati terlampau lama kerana akan merosakkan diri... jika tidak dapat bercerita tentang masalah anda, cuba menulis segala isi hati anda didalam diari... secara tak langsung ia salah satu cara untuk meluahkan perasaan..." pakar motivasi

Ungkapan dari salah satu rencana yang aku baca dalam majalah... Apa nama majalah tu, aku dah lupa...
Itu yang membuatkan hati aku terdetik untuk menulis blog ini...
Macam mana aku nak menulis segala masalah aku sedangkan aku sendiri tidak menceritakan masalah aku pada orang.. Aku memang seorang perahsia... sejak azali kot... ermmm...

Tapi tak apa laa.. tulis aje la apa yang aku nak tulis...

Semoga blog ni menjadi satu tempat untuk aku menulis segala yang selama ini duduk terpendam... untuk menjadi tempat aku bermuhasabah tentang kelebihan serta kekurangan aku ... untuk menjadi tempat yang boleh mengingatkan aku tentang hala tuju dalam perjalanan kehidupan ini...


Bait bait dari Langgam Pak Dogo
".....Temu hulu hilir menyusur...Adat hidup temukan mati...Jangan kita terus sugul...Adat wira harus tahan uji...Ya kalau begitu aku berjanji...Hadapan teman ku yang berperkerti tinggi...Titian takdir seruncing manapun ku seberangi...Di mulut naga gemala sakti terkunci...Kan ku sambar ku rampas jadikan bukti....Dari tegap bertimpuh baik rebah merempuh...Bersambunglah petir berdentum dentam...Hujan tak turun laut berlimpahan...Keronsang terlekat kerana peniti...Hujan pelangi pula sebabkan igauan...Tidak terlintas nyawa dipertaruhkan Dikandung badan...Sesaat berangan terlepaslah habuan...Ikan tak dapat umpan pula hilang....."



Insyaallah...
Moga apa yang aku tulis nanti sedikit sebanyak dapat memperbaiki diri aku serta pembaca sekalian...
Yang baik jadikan tauladan.. Yang buruk jadikan sempadan...
Yang baik itu datang dari Allah... Yang buruk itu baik disisi Allah serta dari kejahilan diriku sendiri..

Wallahhualam...

1 comment:

KeL@T said...

oit.. blasah jer ape nak tulis...ngeh ngeh ngehhhh... lantak arrrr... kita x kaco owang arrrr...