Friday, November 2, 2007

Makan ganti Sukan





Ermm...
Sunyi dah suasana malam..
Bunyi lalulalang kenderaan yang melalui jalan dekat depan rumah aku ni sekali sekala kedengaran...
Orang2 dekat rumah sekeliling aku ni mungkin dah tidur.. enak sedang dibuai mimpi..


Aku pula..
Masih lagi terkebil kebil.. mata ni tak ngantuk lagi..
biasanya pada waktu sebegini.. mata ku dah mula gatal.. layu.. tanda hendak tido laa tu..
Tapi buat masa ni.. takde tanda2 nak tidur... huhuhuh

Aku ingat masa dulu..
Kalau aku dalam keadaan stress.. tengah memikirkan banyak masalah..
Aku suka menyindiri..
Lepak2 kat rumah.. sambil layan lagu2 yang ku minati..
Lepas tu makan.. makan.. dan makan..
Lagi banyak masalah..
Lagi kuat la aku makan...
Pening sikit.. makan.. pening je.. makan.. heheheh....

Itu dulu..
Tapi sejak tahun lepas.. aku mula menukar cara aku melepaskan tekanan..
Tidak guna aku memudaratkan diri aku sendiri.. hanya untuk mengurangkan tekanan..
Itupun atas hasil nasihat seseorang.. dan atas usaha memotivasikan diri sendiri..


Dan sehingga hari ini. aku melepaskan tekanan aku dengan bersukan..
Tidak dapat aku menyangkal dengan hobi baru aku ini.. dapat mengurangkan banyak tekanan yang aku alami( macam la banyk masalah pun)... hehehe
Tanya je laa.. apa benda yang aku tdk main..
Futsal.. Badminton.. Tenis.. Berjogging lagi laa.. tiap2 hari.. Mendaki bukit.. Main besi (gym)..Pingpong.. Bowling.. Ahhh.. kalau aku nak tulis x muat pulak karang..


Puasa..
Member2 semua cakap aku diet..
Apa kes diet.. buang karan je.. ingat aku jenis yang suka menyiksa diri ke untuk berdiet.. takde makna nya.. baik aku lepak2 kat umah.. sambil makan2.. uwahhh.. nikmat btol... hahaha
Tapi puasa ini aku buat untuk membersihkan hati.. Dalam hadis ada menyatakan.. jika hati seseorang hamba itu kotor.. maka doanya susah diterima Allah.. jadi puasalah salah satu caranya..


Kalau nak diikut kira memang penat.. terlampau penat.. tapi aku terpaksa.. memaksa diri untuk buat semua benda ni.. bagi mengurangkan tekanan masalah aku..

Secara tak langsung bila penat.. aku lebih senang tidur.. yea la.. sejak dua menjak ni susah sgt nak tido... bila bersukan ni.. malam2 tak payah la jadi kluangman.. dok berjaga tak boleh tidur..

Tapi kekadang tu tak mahu jugak tido.. macam malam ni la.. dok terbeliak lagi.. heheh

Orang mungkin tertanya tanya.. banyak sangat ke masalah aku ni.. macam laa perdana menteri.. hahah..

Siapa yang mengenali aku tahu akan jawapan nya.. kalau masalah yang boleh dinampak itu, insya allah aku bisa menyelesaikannya.. buat masa ini laa.. yang akan datang tak tahu lagi.. tapi harap2 boleh la..

Tapi bila Allah beriku ujian berupa kegelisahan hati.. adeii.. sampai tak larat aku nak hadapai nya.. dan benda2 yang kat atas tu laa yang aku buat untuk kurangkan tekanan ini..

Berdoa..? memang tak putus putus.. tapi aku x pernah putus asa berdoa.. pasti satu hari nanti Allah akan makbulkan doa aku nanti.. cuma cepat atau lambatnya sahaja... setiap penyakit pasti ada ubatnya (walaupun penyakit hati) kecuali penyakit tua..

dan masalah yang aku hadapai ini Allah yang detikkan.. mungkin sebagai ujian.. dan hanya padaNya aku meminta supaya dihilangkan segera..

Wallahhuallam...

1 comment:

tun teja said...

mcm kenal je dia nih.

yelaa doa tu kan senjata mukmin.
jgn putus doa..okek