Sunday, January 20, 2008

Mampukah

Pagi ini aku menerima dekat hampir sedozen email... kebanyakkan tak berkaitan sangat dengan kerja laa.. lebih kepada kehidupan 'sosial'.. hahaha... tapi ada satu email yang menarik perhatian aku.. email bertajuk ' kerinduan'.. ermm.. dan dihantar oleh orang yang tak berapa biasa aku kenali.. kiranya macam 'orang asing' laa...

Disini aku sertakan sedikit sebanyak isi email tersebut...


Hati-hatilah anda terhadap perasaan kerinduan.. sebab ia boleh mendatangkan keresahan dan kecemasan yang berpanjangan.. termasuk kebahagian seorang muslim adalah jauh dan juga ungkapan kesedihan mereka, ungkapan kerinduan mereka, dan jauh dari pengaduan mereka dengan putusnya, terjalinnya atau terkandasnya hubungan mereka dengan kekasih hati mereka.. dan oleh sebab itu termasuk dalam penyebab kegelisahan hati..

Adapun penawar kerinduan yang membara antara lain;

- menyibukkan diri dengan sesuatu kerja atau beribadah kepada Nya dan memohon kesembuhan dan kesihatan kepada Nya,

- menjaga pandangan mata dan pandangan 'hati',

- menghindarkan diri dari pergi ke tempat-tempat yang bisa membuatkan mengingatinya serta menambah keparahan rindu tersebut,

- menjauhkan diri daripada sesuatu yang boleh mengingatinya.. contohnya barang-barang kesukaannya,

- dan yang terakhir.. jika mampu dan tiada halangan yang bersangkutan dengan syariat.. nikahilah dia..



lama jugakla aku termenung duduk membaca email ni.. hanya ada satu soalan je yang berlegar legar di kepala aku ni.. mampukah aku lakukan semuanya itu.. semata- mata untuk mencari penawar tersebut... moga tuhan berikan aku kekuatan dan ketabahan...


wallahuallam..

3 comments:

:::jillian de jill::: said...
This comment has been removed by the author.
:::jillian de jill::: said...

akum..yang pengasih yang penyayang, nk ty nih... amik sastera ke... very humanist ayat ayat eh!!

KaFnUn said...

ermm.. x jugak.. dulu science stream...x penah blajar pun sastera..
yang sebenarnya..
pengalaman dari kepayahan kehidupan merupakan guru yang bisa mengubahkan manusia menjadi dari satu ke sesuatu..

wallahuallam...